петък, 29 юли 2011 г.

Малък водосвет в православната традиция

автор: Галина Котова

Водата е вещество изключително важно за човека. С нея е свързан живота на всеки от нас. От друга страна водата има богата употреба. Тя дарява живот, но може и да го погуби. Водата се използва и за очистване и заема своето достойно място във всички ритуали и обреди, свързани с очистването и освещаването на хора, животни и предмети. Освещаването на водата като видим елемент, изразява признаването на значимостта на материята и преобразяването на света в ново творение. Това е задача, поставена на човека от Бога като част от Божието домостроителство за спасението на падналото човечество. В текстовете на Свещеното Писание на Новия Завет водата присъства като извор на живота, като материя на кръщението, като средство за лечение. Това показва огромната роля на водата за живота на човека изцяло. В този аспект малкият водосвет заема своето достойно място в живота на християнина.
Освещаването на водата в православната богослужебна традиция води до оформянето на няколко последования – велики /богоявленски водосвет, малък водосвет, освещаване на вода при кръщение, благославяне на теплотата и др. Използват се различни молитви, някои от които излезли от употреба. Освещаването на водата, която се ползва при осветителните и очистителните обреди, наричаме водосвет. Водосвет е обред, при който чрез молитви, призоваване на Светия Дух и кръстообразно благославяне на водата посредством ръката на свещеника, тя се освещава и става "лечителна за душите и телата и прогонваща всяка съпротива сила".
Малкият водосвет е последование, при което се призовава Божието благословение над водата, която придобива особени благодатни свойства и сили да прогонва видимите и невидими врагове, да освещава храмове, икони, одежди и предмети, да изцелява душевни и телесни недъзи и др. Осветената вода е наречена "светена вода", "света вода" и др. За основание на малкия водосвет служат събитията в къпалнята Витезда в Йерусалим. Там веднъж годишно ангел небесен „раздвижва” водата и който пръв влезел, се очиствал от каквото и заболяване да страдал. Но в деня, описан в Евангелието, при Витездата идва Сам Господ Иисус Христос.
Най-древното свидетелство за извършване на малък водосвет е дошло до нас от Цариградския патриарх Никифор (806-815), който казва, че е прието да се извършва водосвет в началото на всеки месец. Тъй като това не се споменава в Барбериновия евхологий, най-вероятно означава, че тази практика през IX в. все още не е повсеместна.
Документ от XI в. разкрива, че водоосвещението се извършва по време на св. Литургия след началните антифони и преди малкия вход, през неделни или празнични дни в началото на всеки месец. По-късно по практични съображения водосветът е отделен от св. Литургия.
Богослужебният типик на Православната църква в съвременния си обем съдържа пет обреда за освещаване на вода:
- освещаване на водата при св. Кръщение,
- освещаване на водата при обновление на храм
- велик водосвет
- малък водосвет и
- освещаване на т.нар. "Бабина вода" (има се предвид благословение на водата с изричане на молитви над жена в деня, когато е родила).
Днес всеки човек може да поиска в храма да се направи водосвет или да си вземе от освещаваната в началото на месеца вода. Човекът може да пие от нея всеки ден. С нея може да поръси дома си и хората, които живеят в него. Освещаването на домовете и работните места чрез поръсването с осветената вода няма магично действие.
Положителното действие на светената вода се проявява, когато към нея се пристъпва с вяра. Когато вярата се замества от суеверие, маловерие, инерция, кривоверие или зловерие, се случва Бог да отнеме действието на светост. Светената вода не действа „магично", така че който се сдобие с нея, да се възползва от силата й. Тя се освещава от Бог.
В заключение можем да кажем, че малкият водосвет заема своето достойно място в богослужението на православната традиция. Присъствието на осветената вода в живота на хората е за укрепване на вярата. Вярващият знае, че болестите и скърбите са поради греховете ни, но не трябва да разчитаме само на светената вода, а да се каем и променим живота си в унисон с Евангелието.